Tea Keeps Hearts Healthy by Heart Healthy Living
Tea provides promising health benefits whether you sip it or
cook with it.
If researchers are right, you could be a few sips-or
bites-closer to a healthier, longer life. Studies have shown that
regular tea consumption not only helps to prevent cancer, heart
disease, and other illnesses, but it may also reduce the risk of
stroke, obesity, arthritis, and diabetes.
Researchers know that tea leaves-black, green, oolong, and
white-contain a potpourri of potentially beneficial plant compounds
called flavonoids. A large body of research indicates that
flavonoids, also found in color-rich fruits and vegetables, have
antioxidant effects that protect the body from the effects of aging
and help prevent chronic disease.
Tea, whether taken hot and steamy, cold and refreshing, or
imaginatively infused into foods, has the power to keep hearts
healthy. Current research shows that regular tea drinkers-those who
drink three to five cups a day-have less heart disease and stroke,
have lower cholesterol levels, and recover from heart attacks
faster than non-regular tea drinkers.
Encouraged by tea's apparent ability to block fat and lower
cholesterol absorption, researchers have begun to zero in on tea's
potential to lower the risk of heart disease. Research on this
front has been encouraging. A Boston-area study found that drinking
one cup of tea or more per day reduced the risk of heart attack by
a whopping 44 percent. Another study, completed in the Netherlands,
revealed that people who drank four cups of tea daily had
significantly less plaque buildup in their arteries than those who
drank only one or two cups.
"Tea isn't a magic bullet," says Jack Bukowski, M.D., assistant
professor of medicine at Harvard Medical School, who has studied
the health properties of tea. "It does have some amazing
properties."
Start with a Few Cups a Day
How much tea should you drink to reap the benefits? "Two cups of
brewed tea provide as many phytochemicals as one serving of
vegetables," says Jeffrey Blumberg, Ph.D., professor of Human
Nutrition at Tufts University in Boston.
It is not, however, a substitute for fruits, vegetables, and
juices. Instead, it offers a rich, fat-free, zero-calorie
supplemental source of polyphenols that makes it a beneficial part
of a healthy diet.
The American Dietetic Association recommends that people drink
four to six cups of brewed tea a day to get health benefits. (This
is equivalent to 1 to 2 teaspoons of dried leaves.)
Tea also may help curb your appetite. Unless you add milk or a
sweetener, tea contains no calories. In a study conducted at the
University of Chicago, scientists found that mice given specific
green-tea polyphenols consumed 50 to 60 percent less food than mice
that didn't get them. Although humans are not mice, one of the
study's authors, Shutsung Liao, Ph.D., a professor of microbiology
at the University of Chicago, expects to see similar results in
people.
Drinking tea may boost your metabolism and help keep you slim,
according to a report in the Journal of Nutrition. In one
study, people who drank five 10-ounce servings of oolong tea for
three days increased their energy expenditure (metabolism) by 3
percent more than people who drank water. That boost amounted to 67
calories per day. Over one year, that could add up to a
61⁄2-pound weight loss. The researchers believe that the
polyphenols in tea may be responsible for stimulating the
metabolism.
Back to Health